تفاوت چراغ جلو و زنون چیست؟
نوشته شده توسط : تکنوگارد

 

همانطور که می دانید رانندگی در شب به دلیل دید کم و تاریکی راننده خسته کننده و خطرناک است. استفاده از چراغ های مناسب برای رانندگی در شب باعث می شود دید بهتری داشته باشید و مسیر برایتان خسته کننده نباشد. هدلایت خودرو علاوه بر تاثیر بر دید شما بر سلامت و استهلاک خودرو نیز تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که خرید چراغ خودرو نیاز به دقت زیادی دارد. بسیاری از رانندگان نمی دانند که برای رانندگی در شب از چراغ های جلو یا زنون استفاده کنند. در این دفتر قصد داریم به شما بگوییم کدام چراغ جلو یا زنون بهتر است

آشنایی با هدلایت و زنون

قبل از اینکه به تفاوت های هدلایت و زنون بپردازیم ابتدا شما را با این دو چراغ آشنا می کنیم.  اگر یک لامپ خریداری می کنید، فروشندگان معمولاً لامپ های چراغ جلو را توصیه می کنند. از چراغ های LED در ساخت چراغ های جلو استفاده می شود. برای ساخت لامپ چراغ جلو از هیچ گاز یا رشته ای استفاده نمی شود و انرژی الکتریکی فقط LED ها را برای انتشار نور تحریک می کند. به همین دلیل است که چراغ جلو برای روشنایی به انرژی کمتری نیاز دارد.

تکنولوژی HID در چراغ های زنون استفاده می شود. این چراغ ها در محفظه ای قرار دارند که حاوی گاز زنون است. با القای انرژی الکتریکی به آن، گاز زنون متحرک شده و پس از رسیدن گاز به حد معینی، انرژی تولید شده را به صورت نور ساطع می کند. به همین دلیل باید جریان زیادی به این لامپ ها القا شود و یک ترانسفورماتور کوچک در کیت گنجانده شده است. نور ساطع شده از چراغ های زنون قدرت زیادی دارد.

برای خرید ریموت پارکینگ نوربالا روی لینک بزنید.

شدت نور چراغ های جلو و زنون چقدر است؟

یکی از مهم ترین عواملی که مشتریان برای خرید چراغ های جلو یا زنون دارند، شدت نور آن است. شدت نور چراغ ها بر اساس واحدی به نام لومن است. هدلایت و لومن زنون با یکدیگر متفاوت هستند.

به عنوان مثال، گاهی اوقات شدت نور یک چراغ جلو 8000 لومن و یک زنون 6000 لومن است. به طور کلی شدت نور زنون و چراغ های جلو بیش از 5000 لومن است. برای اطلاع دقیق تر از میزان روشنایی هر یک از این چراغ ها باید به مدل آن توجه کنید. اما در کل میزان نفوذ، وضوح تصویر و روشنایی لامپ های زنون بیشتر است. مصرف انرژی آنها چراغ های جلو برای روشنایی انرژی کمتری از خودرو دریافت می کنند. زنون برای شروع روشنایی به جریان چند هزار ولتی نیاز دارد. این جریان توسط ترانس مخصوص آن تامین می شود و قدرت خودرو را از 12 به چند هزار افزایش می دهد. زنون ها به دلیل گازی بودن به انرژی بیشتری نیاز دارند.

آیا چراغ جلو ایمن تر است یا زنون؟

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب چراغ جلو و زنون باید به آن توجه کنید امنیت آن است. لامپ های زنون از محفظه هایی ساخته می شوند که در آن گاز زنون قرار می گیرد. اگر لامپ زنون بشکند یا آسیب ببیند، گاز آن آزاد شده و مضر است. همچنین یک ترانس در زنون ها وجود دارد که باعث آسیب به سیستم الکتریکی خودرو و کامپیوتر خودرو می شود. چراغ های جلو به دلیل ساختار پیشرفته ای که دارند چنین مشکلاتی را ایجاد نمی کنند. از طرف دیگر، چراغ های جلو امنیت بیشتری دارند.

طول عمر چراغ های جلو و زنون چقدر است؟

هم چراغ های جلو و هم چراغ های زنون عمر طولانی دارند، اما چراغ های جلو به دلیل ساختار پیشرفته ای که دارند بهتر از زنون هستند. برخی از چراغ های جلو دارای فن هایی هستند که به دلیل این ویژگی دیرتر از چراغ های معمولی فرسوده می شوند. زیرا از گرم شدن آن جلوگیری می کنند. اما زنون ها به دلیل ماهیتشان طول عمر کمتری دارند. چراغ های جلو و زنون چگونه کار می کنند؟ می توان از آنها به عنوان چراغ مه شکن، نور کم، نور بالا و غیره استفاده کرد. اگر نمی توان از چراغ های زنون برای نور زیاد استفاده کرد. زیرا لامپ های زنون کمی تاخیر دارند و این باعث استفاده از چراغ های جلو در نور بالا شده است.

 

 

 




:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: